Başlangıç ve Bitiş Tarihi

01 Ocak 2020-30 Haziran 2023

Koordinatör

FEV Europe GmbH

Bütçe

Toplam: €24.986.680 , Ford Otosan: €1.661.537

Türk Ortaklar

Ford Otomotiv San. A.Ş

Desteklendiği Program ve Alan
İklim, Enerji ve Mobilite
Desteklendiği Çerçeve Program

Ufuk2020 Ulaşım

Projenin CORDIS Linki
CORDIS
Proje İnternet Sitesi
https://h2020-longrun.eu
Longrun

LongRun projesi ile ağır hizmet tipi uzun yol taşımacılığı sektöründe, gerçek sürüş emisyonlarının, yakıt tüketiminin ve buna bağlı olarak CO2 emisyonlarının azaltılması hedeflenmektedir.

Ağır hizmet tipi kamyon ve otobüsler için verimli ve çevre dostu UZUN mesafeli güç aktarma organlarının geliştirilmesi. LONGRUN projesi, %10 enerji tasarrufu (TtW), %30 daha düşük emisyonlu egzoz (NOx, CO ve diğerleri) ve %50 Termal Verimlilik ile farklı motorlar, aktarma organları ve araçlar geliştirilmesine katkıda bulunacaktır.

Bilimsel Çıktı/Ürün/Kazanım

  • Akıllı hibrid kontrol algoritmalarıyla tanktan tekerleğe % 10 enerji tasarrufu,
  • Hidrojenize bitkisel yağ kullanımı ile CO2 salınımı azaltımı,
  • En az 10 km menzilde elektrikli sürüş modu ile sıfır emisyon sağlanması ve gürültü seviyelerinin düşürülmesi.

Küresel Ölçekli Büyük Sorunlarla Mücadele

LongRun projesi ile geliştirilen teknolojilerin, 2025 sonrasında geçerli olacak emisyon sınırlamalarına uyum konusunda oldukça önemli katkılar sağlayacağı öngörülmektedir. 3G veri transfer kapasitesine sahip araç-bulut bağlanabilirlik cihazı aracılığıyla şarj sistemi yönetimi, elektrikli motor(lar) ve içten yanmalı motor arasındaki optimum enerji yönetimini için kontrol sistemlerinin geliştirilmesi, kestirimci enerji yönetimi blokları ile yazılımın en iyileştirilmesi küresel trendlere uyum konusunda fayda sağlayacaktır.

Endüstriyel İnovasyon (Ürün ve süreçler yanında hizmetlerdeki inovasyon da dâhil)

  • Türkiye’de ilk defa elektrikli ağır vasıta araçlar için birden fazla oranlı şanzıman mekanizması geliştirilmesi ve testlerinin yapılması,
  • Geliştirilen şanzımanın entegre edildiği modüler elektrikli aks sisteminin geliştirilmesi,
  • LongRun projesinde hibrit çekici için kullanılan elektrikli aksın tek başına kullanım durumunda da batarya elektikli araçlar için tahrik mekanizması olarak kullanılması,
  • Elektrikli ağır vasıta araçlar için hibrit kontrol yazılımının geliştirilmesi, ön kestirici enerji yönetimi blokları ile yazılımın en iyileştirilmesi,
  • Elektrikli aks sistemi için vites geçiş yazılımının oluşturulması,
  • Elektrikli aks test rigi tasarlanması.

Ulusal Politika ve Stratejilerde Araştırmadan Kaynaklanan Değişiklikler

LongRun projesi kapsamında Türkiye’ de ilk kez elektrikli aks geliştirilecek, üretilecek ve test edilecektir. Projenin temel çıktıları arasında elektrikli aks tasarımı, elektrikli motor(lar) ve içten yanmalı motor arasında maksimum verimi sağlayacak şekilde güç dağılımını yapacak kontrol sistemlerinin geliştirilmesi, elektrikli aks yazılımın geliştirilmesi vardır. Bu çıktılar olgunlaştıkça öğrenilen yeni yöntemler, diğer ulusal projelerde de kullanılabilir hale getirilebilecektir.

Yurtdışına Bağımlılığa ve Cari Açığa Etkisi

Gelişen otomotiv teknolojisinin konvansiyonel içten yanmalı motor teknolojisinden elektrikli araç teknolojisine geçişi ile, Ford Otosan uzun yıllardır Ford Avrupa ve Ford Kuzey Amerika’ya yaptığı mühendislik ihracatının kapsamına elektrikli araç teknolojilerini de eklemeyi hedeflemektedir. Elektrikli araç geliştirmesi ve üretimi ile yurt dışı pazarlara elektrikli araç teknolojili ürünlerin ihracatının da artacağı düşünülmektedir.

Kamu Mal ve Hizmetlerini Geliştirmedeki/Karşılamadaki Katkısı

Hibrit ve elektrikli araçların fosil yakıtlara olan bağlılığı azaltarak temiz enerji kullanımı ile çevre dostu olması, şehir içi kullanımlarda elektrikli araçların sessizliği ile gürültü seviyelerinin düşürülmesi LongRun projesinin kamusal alana en önemli katkıları arasında sıralanabilir.

Meslekî Becerilerin ve Profesyonel Yeteneklerin Geliştirilmesine Katkısı

LongRun projesi uzun yol kamyonlarının ve yolcu otobüslerinin önde gelen OEM'leri ve tedarikçilerini bir arada getirmektedir. Ford Otosan ve FEV, uzun yol taşımacılıkta kullanılan çekici uygulaması için ortaklaşa bir hibrit güç aktarma sistemi geliştirecektir. Hibrit çalışma sırasında maksimum enerji verimliliği için elektrik motorları, bir dişli kutusu ve enerji geri kazanım işlevselliğini içeren bağımsız bir alt sistem olacaktır. Proje ile birlikte Ford Otosan elektrikli aks sistemlerinin geliştirilmesi ve hibrit enerji yönetim teknolojileri yetenekleri kazanacaktır.

İnsan Kaynağının Geliştirilmesine Katkısı

Ford Otosan bünyesinde ilk kez bir elektrikli aks tasarım faaliyetinde bulunulacağından, projede görev alan mühendis ve teknisyenlerin elektrikli araçlar konusundaki yetenek ve kapasitelerini geliştirmeleri beklenmektedir. Proje kapsamında şirket içinde geliştirilen elektrikli araç yazılımı, 13 litre Ecotorq Euro-6 motorunun hidrojenize bitkisel yağ kullanılarak motor dinamometresinde test edilmesi ve akıllı ulaşım çözümleri ile ilgili yapılan çalışmalar, çalışanlara teknik bilgi birikimlerini arttırmaları için önemli fırsatlar sunmaktadır.

Kaynakça
• Ufuk2020, erişim tarihi Temmuz 2021, <https://ufuk2020.org.tr/tr/basari-hikayesi/1328>
• Enerji Ekonomisi, erişim tarihi Temmuz 2021, Ford Otosan: LONGRUN projesi ile geliştirilen elektrikli aks sistemleri, <https://www.enerjiekonomisi.com/ford-otosan-longrun-projesi-ile-gelistirilen-elektrikli-aks-sistemleri-video-lu/16462/ >
• Avrupa Birliği Ufuk 2020 araştırma ve inovasyon projesi, erişim tarihi Temmuz 2021, <https://h2020-longrun.eu/>.
• Schorbus, T. (2019 April), Uzun yol kamyonları için düşük emüsyonlu tahrik gücü.
Ford Otosan, 09 Sep 2020, Kurum İçi Toplantı, İstanbul.

BAŞARI HİKAYELERİ