Avrupa Parlamentosu Komisyonu, Konsey, Avrupa Ekonomik ve Sosyal Komitesi ve Bölgeler Komitesi tarafından 5.3.2025'te Brüksel'de "Avrupa Otomotiv Sektörü için Endüstriyel Eylem Planı" yayımlanmıştır. Planın Ufuk Avrupa ve sonrasındaki 10. Çerçeve Programı çağrı başlık ve içeriklerini etkilemesi beklenmektedir.
Otomotiv sektörü günümüzde GSYİH'nın 1 trilyon Avro’sunu ve AB'deki özel araştırma ve geliştirme yatırımının üçte birini oluşturmakta ve 13 milyon Avrupalı’ya doğrudan ve dolaylı istihdam sağlamaktadır. Şu anda, sektör benzeri görülmemiş bir hız ve büyüklükte yapısal bir dönüşüm geçirmekte ve temiz mobiliteye geçiş hızlanmaktadır. 2024 yılı verilerine bakıldığında, küresel ölçekte satılan her beş arabadan biri elektrikli araç statüsündedir. Avrupa otomotiv endüstrisi yeşil geçişi desteklemekte kararlıdır.
Yeşil geçiş aşamasında, Avrupa otomotiv endüstrisi ciddi rekabetle karşı karşıyadır. Küresel tedarik zinciri riskleri ve hammadde ve batarya ithalatına bağımlılık, devam eden fosil yakıt bağımlılığı, tecrübeli personel rekabeti, temel girdilerde maliyet boşlukları ve değişken jeopolitik bağlamlar ilgili zorluklardan birkaçıdır.
Rekabet Pusulası (Competitiveness Compass), Temiz Endüstriyel Anlaşma (the Clean Industrial Deal) dökümanları ile Komisyon Başkanı ve birkaç Komisyon üyesinin liderliğinde 100'den fazla kuruluşun aktif olarak katıldığı geniş bir dizi istişare üzerine “Avrupa Otomotiv Sektörü için Endüstriyel Eylem Planı” oluşturulmuştur.
Doküman; Avrupa otomotiv endüstrisinin küresel rekabet gücünü güvence altına almaya ve güçlü bir Avrupa üretim tabanını sürdürmeye yardımcı olmak için beş temel alanda somut önlemler ortaya koymaktadır:
İnovasyon Ve Dijitalleşme,
Temiz Mobilite,
Rekabet Gücü Ve Tedarik Zinciri Dayanıklılığı,
Beceriler Ve Sosyal Boyut ve
Eşit Rekabet Ve İş Ortamı
Dökümanın altını çizdiği önemli noktalar aşağıda özetlenmiştir:
Komisyon, otonom araçların pazara hazırlığını ve ticarileşmesini artırmak için, Üye Devletlerle birlikte en az üç büyük ölçekli sınır ötesi test alanı, ilgili düzenleyici deneme alanları ve Avrupa Otonom Sürüş Koridorları kurmak için hızla çalışacaktır.
Avrupa Bağlantılı ve Otonom Araç İttifakı (European Connected and Autonomous Vehicle Alliance), son teknoloji açık kaynaklı yazılım yapı taşlarının yanı sıra arayüzler, standartlar ve araçlara dayalı Yazılım Tanımlı Araçlar (Software-Defined Vehicles) konusunda AB çapında açık bir platform geliştirecektir.
2026/2027'de büyük ölçekli dağıtılmış bir pilot tesis oluşturma: Tesis, Yazılım Tanımlı Araçlar ve yapay zeka mühendisliği için endüstri adına iş birliği ortamı ve uygulama katmanlarında inovasyon yolunda test sahası olarak hizmet verecektir.
Komisyon, ileri üretim ve ileri malzemelerdeki ortaklıklarla yakın işbirliği içinde, yeni nesil batarya sektöründe geri dönüşüm de dahil olacak şekilde tüm AB değer zincirini destekleyecektir. 2025-2027 yılları arasında, otomotiv sektörüne yönelik genel Ufuk Avrupa katkısının 350 milyon Avro olması beklenmektedir.
Komisyon, Veri Yasası (Data Act)’in etkilerini değerlendirdikten sonra, araç içi verilere erişim ve Avrupa Otomotiv Veri Platformu kurma konularında bir yasa teklifinde bulunmayı değerlendirecektir. Bu bağlamda, verilere uzaktan erişim de dahil olmak üzere siber güvenlik hususları da dikkate alınacaktır.
2025-2027 dönemi için önceki yıl(lar)da CO2 emisyonu miktarında sınır üstü başarı sağlayan otomobiller ve minibüsler için, standartlarının bir veya iki yıllığına aşılmasına izin verecek teklif sunulacaktır.
Komisyon, önümüzdeki aylarda, sıfır emisyonlu ağır hizmet tipi araçların yol ücretlerinden tamamen muaf tutulması için son tarihin 31 Aralık 2025'ten sonraya uzatması hususunda Eurovignette Direktifinde bir değişiklik kabul edecektir.
Komisyon, 2025 yılı içerisinde kabul edilecek Sürdürülebilir Ulaşım Yatırım Planı'nda, şarj altyapısı için finansmanın ölçeklendirilmesi hususunda engelleri kaldırmaya yönelik eylemler için ek önerilerde bulunacaktır.
Komisyon ayrıca Üye Devletlere, şarj istasyonlarının, şebekeye bağlantılarının, ilgili şebekenin kendisinin ve depolama varlıklarının izin prosedürleri bağlamında kamu yararına öncelikli statüsünde olarak değerlendirmelerini önermektedir.
Alternatif Yakıt Altyapı Tesisi (AFIF), şarj ve hidrojen yakıt ikmali altyapısının yaygınlaştırılmasını desteklemek için etkili ve verimli bir araç olduğunu kanıtlamıştır. Alternatif Yakıt Altyapı Tesisi kapsamında, özellikle ağır hizmet tipi araçlara odaklanılarak 2025 ve 2026'da alternatif yakıt altyapısının yaygınlaştırılması projelerine halihazırda 570 milyon Avro katkı sağlanacaktır.
Komisyon, Üye Devletlerle birlikte, ilgili kentsel düğüm noktaları ve çok modlu yük terminalleri dahil olmak üzere, TEN-T'deki önemli lojistik koridorları boyunca ağır hizmet tipi araç şarj merkezlerinin kritik altyapı olarak konuşlandırılmasını hızlandıracak bir Avrupa Temiz Ulaşım Koridoru girişimi üzerinde çalışacaktır.
Komisyon, tüketicilerin ikinci el bataryalı elektrikli araçlara olan güvenini güçlendirmek adına 2026'nın 3. çeyreğine kadar batarya pasaportunda batarya sağlığı bilgilerine erişimi sağlamak için ve 2025'in 3. çeyreğinde batarya onarım ve bakım bilgilerine erişimi sağlamak için düzenleyici önlem alacaktır.