Koordinatör
Kadir Has Üniversitesi
Bütçe
999.235 Avro
Türk Ortaklar
Kadir Has Üniversitesi
Desteklendiği Program ve Alan
ERA'nın güçlendirilmesi-Avrupa Araştırma ve Yenilik Sisteminin Reformu ve GeliştirilmesiDesteklendiği Çerçeve Program
Ufuk Avrupa
Projenin CORDIS Linki
https://cordis.europa.eu/project/id/101094391
BUDGET-IT
Toplumsal Cinsiyet+ Eşitliğinin Bütçeleme Yoluyla Kurumsal Dönüşümü
Proje Özeti
Kadir Has Üniversitesi Eşitlik, Çeşitlilik ve Kapsayıcılık Araştırma Grubunun yürüttüğü ve Ufuk Avrupa Programı HORIZON-WIDERA-2022 kapsamında “Toplumsal Cinsiyet+ Eşitliğinin Bütçeleme Yoluyla Kurumsal Dönüşümü (BUDGET-IT)” projesi Ocak 2023 tarihinde başladı. BUDGET-IT projesi, kaynakların kullanımında eşitliği sağlamak için toplumsal cinsiyet+ bütçesi de dahil edilerek eşitliğin kurumsallaşmasını ve uygulanmasını güçlendirmek ve desteklemek için tasarlanmış bir projedir.
Toplumsal cinsiyet+ eşitliği planları (GEP) genellikle gerekli kaynak taahhüdü olmadan uygulanmakta ve kaynakların tahsisi ve bütçeleme -kadınlar arasındaki eşitsizlikler de dahil olmak üzere- bu eşitsizlikleri göz önüne almadan yapılmaktadır. Toplumsal cinsiyet+ bütçelemenin (GB) GEP'lere entegrasyonu, kaynakların adil ve kapsayıcı bir şekilde dağıtılmasını sağlayacaktır.
BUDGET-IT projesi, kapsayıcı toplumsal cinsiyet+ eşitliğini sağlayabilmek ve ilerletmek için kurumları dönüştürmeyi amaçlamaktadır. Bu amaca yönelik olarak tasarlanan BUDGET-IT projesi, toplumsal cinsiyet+ eşitliğini çevreleyen mevcut durgunluğu aşmak için GB’leri bir araç olarak kullanacaktır. Projenin sonunda, partner kurumlar kapsayıcı bir toplumsal cinsiyet+ eşitliği planı ve toplumsal cinsiyet+ bütçesi (GEP-GB) üretmiş olacaklardır. İtalya ve İspanya’nın önde gelen üniversiteleri yardımıyla Bosna-Hersek, Sırbistan ve Türkiye’de olan üniversite ve belediyelerin kapsayıcılığını ve araştırma mükemmelliğini artıracaktır.
Projeden beklenen Bilimsel Çıktı/Ürün/Kazanım
Proje 9 ortaklı olup, ortakları beş üniversite ve dört belediyeden oluşmaktadır. BUDGET-IT, toplumsal dönüşüm yaratmak için bilginin akademi duvarlarının ötesine geçmesini sağlayacak enstrümanlar geliştirmeyi amaçlamaktadır. Belediyelerin sunduğu hizmetler binlerce kişinin hayatını etkilemekte ve bu sayede toplumsal cinsiyet+ eşitliği için kamusal alanda daha geniş bir imkan yaratma fırsatı sunmaktadır. Bu nedenle GEP gibi, bu planların hayata geçmesinde yardımcı olacak GB de hem üniversiteler hem de belediyeler için önem taşımaktadır.
Toplumsal cinsiyet+ eşitlik eylem planları kapsayıcı olmalı ve diğer kesişimsel unsurlar dikkate alınarak inşa edilmelidir. Bu planlar kesişimsel değilse, gerçek anlamda eşitliği ilerletmekte eksik kalacaktır. Bu nedenle ortaklar, bu kesişimsel toplumsal cinsiyet+ eşitsizliklerini somut yollarla ele almak için belirli eylemler geliştirmek üzere paydaşlarla birlikte çalışacaktır.
Proje ortakları, GEP'lerin hem uyarlanmış hem de kapsayıcı olması için en az üç kesişme noktası belirleyecektir. Projenin sonunda, ortak kurumlar entegre, kapsayıcı bir toplumsal cinsiyet+ eşitliği planı ve toplumsal cinsiyet+ bütçesi (GEP-GB) üretmiş olacaklardır.
BUDGET-IT projesi üç aşamada odaklanmıştır:
- Projenin 9 partnerinin (5 araştırma üreten kuruluş ve 4 yerel belediye) toplumsal cinsiyet+ eşitlik planlarını sürekli uygulanması yoluyla kurumsal dönüşüm yaratmak,
- Projenin 9 partnerinin (5 araştırma üreten kuruluş ve 4 yerel belediye) toplumsal cinsiyet+ bütçeleme uygulaması yoluyla kurumsal dönüşüm yaratmak,
- Toplumsal Cinsiyet Eşitliği eylem planları ve toplumsal cinsiyet+ bütçesinin oluşması yoluyla partner kurumların kapsayıcılığı ve araştırma mükemmelliğini adaptasyonunu sağlamak.
BUDGET-IT projesi boyunca yapılması planlanan etkinlikler:
- Partner kurumlarda odak grup çalışmaları
- Anket çalışmaları
- 2 günlük düzenlenen üç eğitim programı
- Open-access çıktılar
- E-kitapçık
- Advice clinic
- 2 Workshop
Projenin Hedef Grubu
BUDGET-IT hedef kitlesi;
Araştırmacılar, araştırma merkezleri, akademik yüksek öğretim kurumları, öğretim üyeleri, personel ve öğrenciler, kamu kurumları, politika yapıcılar, belediyeler, ulusal fon kuruluşları, yerel ve ulusal eşitlik komisyonları, yüksek öğretim komisyonları/ajansları, genel kamu ve sivil toplum kurumları.
Bilimsel/Sosyal/Ekonomik İnovatif Katkı
Gerçekten kapsayıcı bir GEP, hem üniversitelerde hem de belediyelerde daha çeşitli kadın ve erkekler için kariyer olanaklarını iyileştirme gücüne sahiptir. Ayrıca, katılımcı bir metodoloji ile tasarım odaklı düşünmenin kullanılması, kuruluşlardaki paydaşların GEP-GB belgelerini sahiplenmelerini sağlayacak ve kurumlar içinde sürdürülebilir bir eşitlik kültürü oluşmasına yardımcı olacaktır.
Projenin diğer ortakları ile ilgili bilgiler
Alicante Üniversitesi (UA) geniş kapsamlı bir toplumsal cinsiyet+ eşitlik planına sahiptir. UA'nın toplumsal cinsiyet+ eşitlik planı (GEP) deneyimi, kendi GEP'lerinin kapsayıcı ve etkili olmasını sağlama konusunda widening ülke ortaklarına eğitim ve rehberlik için hayati bir kaynak olarak hizmet edecektir. UA, kadınların hayatlarının kesişen doğasının farkında olarak, tacizin temeli olarak cinsel yönelim ve cinsiyet+ kimliğini içeren bir taciz politikası sürdürmektedir. Budget-It ortak ülkeleri tarafından örnek alınabilecek önemli bir iyi uygulama örneğini temsil etmektedir.
Brescia Üniversitesi (UNIBS), toplumsal cinsiyet+ eşitliği, GEP'ler ve en önemlisi toplumsal cinsiyet+ denetimi ve bütçeleme konularında kapsamlı bir deneyim sunar. Bir AB projesi olan SAGE projesine katılarak ve toplumsal cinsiyet+ eşitlik planı uyguladılar. Buna ek olarak, cinsiyet+ eşitliği için bir dizi önemli kurumsal çalışma yapıldı. Üniversitede her türlü ayrımcılıktan arındırmak için uluslararası eşitlik komitesi (CUG) kuruldu. Bu Komite aynı zamanda yakın zamanda işyerinde esenlik konusunda türünün ilk örneği olan bir dinleme merkezi kurmuştur. UNIBS, doğrudan veya dolaylı ayrımcılık biçimleri, cinsel taciz, fiziksel veya psikolojik şiddet ve mobbing dahil olmak üzere davranış ve olayları kovuşturmaktan sorumlu olan Consigliera di Fiducia'yı tanıdı. Ayrıca, Kasım 2019'da UNIBS, bilimsel ve akademik kariyerlerde kadınların önündeki engelleri kaldırmayı, karar alma mekanizmalarında toplumsal cinsiyet+ eşitliğini artırmayı, toplumsal cinsiyet+ önyargılarını ve klişeleri ele alacak stratejiler geliştirmeyi amaçlayan toplumsal cinsiyet+ çalışmaları üzerine ve araştırma faaliyetlerinde ve günlük yaşamda toplumsal cinsiyet+ eşitliğinin avantajlarını vurgulamak için laboratuvar/gözlemevi olan “LOG”u kuruldu.
Sarajevo School of Science and Technology Üniversitesi (SSST), 2021 yılında Toplumsal Cinsiyet+ Eşitlik Planı aracılığıyla üniversite yapısına ve işleyişine toplumsal cinsiyet+ anaakımlaştırmayı taahhüt eden TPO Bosna-Hersek Vakfı liderliğindeki 17 Batı Balkan üniversitesinden oluşan bir konsorsiyuma katıldı. Ekim 2021'de Senato'nun kararıyla SSST, Profesör Jasminka Hasić-Telalović liderliğinde bir Cinsiyet Eşitliği Ofisi kurdu. Ofis, toplumsal cinsiyet+ anaakımlaştırmayla ilgili tüm faaliyetleri hem akademik personel hem de öğrencilerle koordine edecek ve Cinsiyet Eşitliği Planı'nda ana hatları çizilen belirli politikaların oluşturulması ve uygulanmasında ilgili yönetim temsilcilerini görevlendirmekten sorumlu olacaktır.
Belgrad Üniversitesi (UBELGRADE), Senatosu 2019 yılında TARGET projesi kapsamında yürütülen çalışma sunucunda öncelikli alanlara sahip Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Planını (GEP) kabul etti. 2021'de UBELGRADE Hukuk Fakültesi, Toplumsal Cinsiyet Eylem Planını kabul ederek bu alandaki ilkelerin birincil hedeflerin ve merkezi önlemlerin tutarlı bir şekilde uygulanması için çalışmaya başladı. Ayrıca Belgrad Üniversitesi Cinsel Tacizin Önlenmesi ve Korunması Yönetmeliği uyarınca Hukuk Fakültesi bir Eşitlik Komiseri atamıştır. Toplumsal cinsiyet eşitliğini daha fazla teşvik etmek için Hukuk Fakültesi, Erasmus + tarafından finanse edilen New Quality in Education for Gender Equality - Strategic Partnership for LAW AND CİNSİYET (LAWGEM) Yüksek Lisans Çalışma Programı geliştirmek için Stratejik Ortaklık projesi de dahil olmak üzere çeşitli projelere katılmıştır.
Ayuntamiento de Novelda Belediyesi (NOVEL), İspanya’da yer alan ve tahmini nüfusu 27.135 kişiden oluşan belediyedir. NOVEL, belediye başkanlığı da dahil olmak üzere 6 belediye grubundan 21 meclis üyesinden oluşuyor. NOVEL, %46'sı kadın olmak üzere 287 personelden oluşan 18 departmana sahip 6 servisten oluşmaktadır.
Maltepe Belediyesi (MALTEPE), Türkiye, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bir parçasıdır ve yaklaşık 525.000 nüfusa sahiptir. Belediyenin kendi bünyesinde istihdam ettiği yaklaşık 2000 memur bulunmaktadır. MALTEPE'de cinsiyet+eşitliği de dahil olmak üzere eşitlik girişimleri oluşturmak ve uygulamakla görevli bir Sosyal Politika ve Eşitlik Birimi bulunmaktadır.
Brescia Belediyesi (BRESCIA), İtalya’da yer alıyor ve kabaca 200.000 nüfusa sahip bir belediyedir. Brescia Belediyesinin çoğunluğu kadın olan yaklaşık 1600 çalışanı bulunmaktadır. Belediyenin, fırsat eşitliği, işyerinde refahın artırılması ve cinsiyet ayrımcılığına karşı eylemler öneren ve izleyen fırsat eşitliğini garanti altına almak komitesi vardır. Belediyenin ayrıca cinsiyet+eşitliği önlemlerini içeren bir pozitif eylem planı mevcuttur.
Starigrad Şehir Belediyesi (STARI), Sırbistan Cumhuriyeti'nin başkenti Belgrad'ın merkezini ve kalbini temsil ediyor. Mevcut belediye, 1957 yılında Stari Grad, Skadarlija Belediyeleri ile Terazije'nin çalışmalarının birleştirilmesiyle oluşturulmuş ve bugünkü adını almıştır. 2019'daki son verilere göre, Starigrad Belediyesi'ndeki toplam sakin sayısı 44.613 olup, nüfus yoğunluğu km2 başına 8923'tür. STARI'nin 61'i kadın olmak üzere 85 çalışanı bulunmaktadır ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Konseyi kurulmuş ve aktif olarak çalışmaktadır.